U 2014. godini pri Državnoj komisiji za
kontrolu postupaka javne nabave (DKOM)zaprimljeno je 56 žalbenih
predmeta postupaka javne nabave financirane od strane EU strukturnih i
investicijskih fondova, Schengenski instrument i strateške investicije, od čega
ih je riješeno 47 a čija procijenjena vrijednost nabave ukupno iznosi 2.338.753.977,00
kuna.
Bitne značajke predmeta javne nabave financirane iz EU fondova, Scehengenskog instrumenta i strateških investicija:
·
Korištenje sredstava vezano je uz vremensko
trajanje
·
Visoka
procijenjena vrijednost predmeta nabave, koja za promatrane predmete ukupno
iznosi 2.338.753.977,00 kuna
·
Izuzetno
složeni postupci javne nabave (u sebi uključuju radove, robe i
usluge-izgradnju, projektiranje, opremanje i obučavanje po principu ključ u
ruke koji se obavljaju kao jedan predmet nabave)
·
Opsežna
i složena dokumentacija
·
Dugotrajan
postupak javne nabave pred naručiteljem (prosječno 133 dana)
· Postupci javne nabave pod nadzorom su EU i nakon njihova dovršetka, s ex post kontrolom, po kriterijima koji su različiti od kriterija po domaćem zakonodavstvu i mogućnošću opoziva sredstava
Najčešće i karakteristične pogreške:
Pogreške ponuditelja:
· Nedovoljno
se koristi mogućnost traženja pojašnjenja Dokumentacije za nadmetanje
· Ponuda nije sastavljena u skladu s uvjetima iz Dokumentacije za nadmetanje (dokazi sposobnosti,tehničke specifikacije, katalozi, prijevodi i sl.)
· Ponuda ima formalne pogreške (uvez ponude, pogreške pri numeraciji stranica ponude, potpisivanje dokumenata u ponudi i sl.)
Pogreške naručitelja:
· Ponuda nije sastavljena u skladu s uvjetima iz Dokumentacije za nadmetanje (dokazi sposobnosti,tehničke specifikacije, katalozi, prijevodi i sl.)
· Ponuda ima formalne pogreške (uvez ponude, pogreške pri numeraciji stranica ponude, potpisivanje dokumenata u ponudi i sl.)
Pogreške naručitelja:
· Nejasna
i kontradiktorna dokumentacija
· Traže se suvišne i nepotrebne izjave -čiji nedostatak kasnije rezultira nemogućnošću naknadne dostave istih s obzirom na to da se radi o dijelovima ponude koje nije moguće upotpunjavati
· Prilikom traženja referenci stručnjaka i potvrda o urednom izvršenju ugovora traže se,kumulativno, prezahtjevni uvjeti
· Prilikom davanja pojašnjenja i izmjena dokumentacije za nadmetanje često se narušava integritet izvorne dokumentacije za nadmetanje što onemogućava kvalitetan postupak pregleda i ocjena pristiglih ponuda
· Manjkavo i često pogrešno se primjenjuju odredbe o upotpunjavanju ponude
· Prilikom pregleda i ocjene pristiglih ponuda, ocjena ponuda ne vrši se sukladno uvjetima i zahtjevima dokumentacije nadmetanje što dovodi do žalbenog postupka
· Postoje naznake postupanja naručitelja za odabirom nominalno jeftinije ponude, koja očigledno ne udovoljava uvjetima nadmetanje, te neosnovanim prebacivanjem odgovornosti odabir skuplje ponude na DKOM.
· Traže se suvišne i nepotrebne izjave -čiji nedostatak kasnije rezultira nemogućnošću naknadne dostave istih s obzirom na to da se radi o dijelovima ponude koje nije moguće upotpunjavati
· Prilikom traženja referenci stručnjaka i potvrda o urednom izvršenju ugovora traže se,kumulativno, prezahtjevni uvjeti
· Prilikom davanja pojašnjenja i izmjena dokumentacije za nadmetanje često se narušava integritet izvorne dokumentacije za nadmetanje što onemogućava kvalitetan postupak pregleda i ocjena pristiglih ponuda
· Manjkavo i često pogrešno se primjenjuju odredbe o upotpunjavanju ponude
· Prilikom pregleda i ocjene pristiglih ponuda, ocjena ponuda ne vrši se sukladno uvjetima i zahtjevima dokumentacije nadmetanje što dovodi do žalbenog postupka
· Postoje naznake postupanja naručitelja za odabirom nominalno jeftinije ponude, koja očigledno ne udovoljava uvjetima nadmetanje, te neosnovanim prebacivanjem odgovornosti odabir skuplje ponude na DKOM.
Neke od preporuka Državne komisije:
1.Ukloniti zapreke u propisima javne nabave koje u domeni
postupka javne nabave ne jamče transparentnost, učinkovitost i nediskriminaciju
kroz izradu novog ZJN-a, razviti
instrumente okvirnog sporazuma, središnje nabave i kriterija
ekonomski najpovoljnije
ponude, upotreba Single European Document ,
2. lmplementirati Direktive 2014/23, 2014/24 i 2014/25 s
ključnim poboljšanjima u domeni
tehničkih specifikacija kriterija za kvalitativni odabir i dr.,
3. Ukloniti zapreke učinkovitiji postupak kontrole (omogućavanje
zaštite javnog interesa u
žalbenom postupku uvođenjem mogućnosti postupanja DKOM-a po
službenoj dužnosti, ali
samo u slučajevima najbitnijih povreda),
4. Osigurati funkcioniranje središnje interresorne politike
(strategije) u javnoj nabavi ciljane
skupine,
5. Uređenje statusa DKOM-a na zasadama nezavisnog revizijskog
tijela s dostatnim
instrumentima za vođenje žalbenog postupka kroz cjeloviti i novi
Zakon o DKOM-u,
6. Projektom privremenog premještaja državnih službenika na
poslovima javne nabave iz
javnog sektora na određeno vrijeme u DKOM i postići podizanje
stručnog nivoa sustava i
razmjene iskustava
No comments:
Post a Comment