Monday, May 4, 2015

EU fondovi i javna nabava te uloga DKOM-a

U 2014. godini pri Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM)zaprimljeno je 56 žalbenih predmeta postupaka javne nabave financirane od strane EU strukturnih i investicijskih fondova, Schengenski instrument i strateške investicije, od čega ih je riješeno 47 a čija procijenjena vrijednost nabave ukupno iznosi 2.338.753.977,00 kuna.

Bitne značajke predmeta javne nabave
 financirane iz EU fondova, Scehengenskog instrumenta i strateških investicija:

·         Korištenje sredstava vezano je uz vremensko trajanje

·         Visoka procijenjena vrijednost predmeta nabave, koja za promatrane predmete ukupno iznosi 2.338.753.977,00 kuna

·         Izuzetno složeni postupci javne nabave (u sebi uključuju radove, robe i usluge-izgradnju, projektiranje, opremanje i obučavanje po principu ključ u ruke koji se obavljaju kao jedan predmet nabave)

·         Opsežna i složena dokumentacija

·         Dugotrajan postupak  javne nabave pred naručiteljem (prosječno 133 dana)

·         Postupci javne nabave pod nadzorom su EU i nakon njihova dovršetka, s ex post kontrolom, po kriterijima koji su različiti od kriterija po domaćem zakonodavstvu i mogućnošću opoziva sredstava

Najčešće i karakteristične pogreške:

Pogreške ponuditelja:

·         Nedovoljno se koristi mogućnost traženja pojašnjenja Dokumentacije za nadmetanje
·         Ponuda nije sastavljena u skladu s uvjetima iz Dokumentacije za nadmetanje (dokazi  sposobnosti,tehničke specifikacije, katalozi, prijevodi i sl.)
·         Ponuda ima formalne pogreške (uvez ponude, pogreške pri numeraciji stranica ponude, potpisivanje dokumenata u ponudi i sl.)
      
           Pogreške naručitelja:

·         Nejasna i kontradiktorna dokumentacija
·         Traže se suvišne i nepotrebne izjave -čiji nedostatak kasnije rezultira nemogućnošću naknadne dostave istih s obzirom na to da se radi o dijelovima ponude koje nije moguće upotpunjavati
·         Prilikom traženja referenci stručnjaka i potvrda o urednom izvršenju ugovora traže se,kumulativno, prezahtjevni uvjeti
·         Prilikom davanja pojašnjenja i izmjena dokumentacije za nadmetanje često se narušava integritet izvorne dokumentacije za nadmetanje što onemogućava kvalitetan postupak pregleda i ocjena pristiglih ponuda
·         Manjkavo i često pogrešno se primjenjuju odredbe o upotpunjavanju ponude
·         Prilikom pregleda i ocjene pristiglih ponuda, ocjena ponuda ne vrši se sukladno uvjetima i zahtjevima dokumentacije nadmetanje što dovodi do žalbenog postupka
·         Postoje naznake postupanja naručitelja za odabirom nominalno jeftinije ponude, koja očigledno ne udovoljava uvjetima nadmetanje, te neosnovanim prebacivanjem odgovornosti odabir skuplje ponude na DKOM.

Neke od preporuka Državne komisije:


1.Ukloniti zapreke u propisima javne nabave koje u domeni postupka javne nabave ne jamče transparentnost, učinkovitost i nediskriminaciju kroz izradu novog ZJN-a, razviti
instrumente okvirnog sporazuma, središnje nabave i kriterija ekonomski najpovoljnije
ponude, upotreba Single European Document ,
2. lmplementirati Direktive 2014/23, 2014/24 i 2014/25 s ključnim poboljšanjima u domeni
tehničkih specifikacija kriterija za kvalitativni odabir i dr.,
3. Ukloniti zapreke učinkovitiji postupak kontrole (omogućavanje zaštite javnog interesa u
žalbenom postupku uvođenjem mogućnosti postupanja DKOM-a po službenoj dužnosti, ali
samo u slučajevima najbitnijih povreda),
4. Osigurati funkcioniranje središnje interresorne politike (strategije) u javnoj nabavi ciljane
skupine,
5. Uređenje statusa DKOM-a na zasadama nezavisnog revizijskog tijela s dostatnim
instrumentima za vođenje žalbenog postupka kroz cjeloviti i novi Zakon o DKOM-u,
6. Projektom privremenog premještaja državnih službenika na poslovima javne nabave iz
javnog sektora na određeno vrijeme u DKOM i postići podizanje stručnog nivoa sustava i
razmjene iskustava







No comments:

Post a Comment